kommer alltid stå upp för feminismen

Grejen är den att när ett uttryck eller en rörelse kopplas ihop med något politiskt är det lätt att se förbi den verkliga betydelsen och innebörden av ordet. Feministiskt Initiativ är grundat på en helt fantastisk ideologi. Som man kan höra på namnet är grundpelaren feminism. Jag står inte för hela deras politik, men kallar mig ändå feminist eftersom att feminism är en fristående rörelse som nu bara har används vidare för att även föras in i politiken.
 
Det första som står på wikipedia om feminism lyder så här: Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning bland annat är kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter samt kvinnans likställighet med mannen. Det står ingenstans att kvinnor är bättre än män, men på något sätt skräms folk iväg av namnet. "Varför heter det feminism om det är till för kön?" Feminismen startades under franska revolutionen då man började inse att kvinnor faktiskt är bra på så himla mycket mer än att laga mat och att ta hand om ett hem. Till och med lika bra som män. Dock förstod inte alla det här, och än idag finns det många som är emot feminism eftersom att de antingen inte förstår vad det är eller bara för att det anses "exkluderande". Exluderande eftersom att det första som kommer upp när man söker på google handlar om kvinnors, kvinnors och åter kvinnors rätt i samhället. Men tror ni ickefeminister att det skulle behövas upprepas så många gånger om det redan hade varit jämställt? Om kvinnor och män tjänade lika mycket, om alla dessa sexistiska skämt om hur kvinnor hör hemma i köket inte fanns, om det inte skulle anses "svagt" av en kille att förlora mot en tjej, skulle det upprepas så många gånger då? Nej.
 
Jag blir less när ni säger att ni är less på att höra om feminism. Inte för att jag känner mig som en börda när jag försöker sprida kunskap om vad feminism faktiskt handlar om, utan för att allt skulle vara så himla mycket enklare om ni slutade kalla er för jämställdister. Det får er bara att framstå som okunniga eftersom att ni tror på exakt samma sak som feminister - fast väljer att inte använda det ordet för att det uppmärksammar det kvinnliga könet. Om det ska bli jämställt kan vi inte höja alla samtidigt. Just nu ligger kvinnornas plats i samhället betydligt lägre än männens, och därför behövs fokuset läggas på den gruppen just nu. När kvinnor och män tjänar lika mycket, när alla dessa sexistiska skämt om hur kvinnor hör hemma i köket inte längre anses roliga, när det inte anses "svagt" av en kille att förlora mot en tjej utan helt naturligt, då kan vi börja höja varandra tillsammans.
 
Det viktiga med det här är att ni förstår att jag aldrig tänker sluta säga åt någon att sexistiska skämt totalt saknar humor. Jag tänker aldrig låta mina syskon växa upp i ett samhälle där det anses svagt att förlora mot en annan människa bara för att den har en penis. Jag tänker aldrig sluta fråga någon vad den menar med sitt uttalande då jag anser att det är nedvärderande och respektlöst. Och jag tänker absolut aldrig be om ursäkt för att jag är feminist.
 

Ni kan väl iaf lyssna på Queen B om ni inte kan ta till er av mitt inlägg.
 
Funderingar å tankar å sånt | |
Upp